Börjar din bil kännas lite trött? Börjar bränsleförbrukningen springa iväg? Då kanske din bil är i behov av motoroptimering!
Motoroptimering eller chiptrim (som det i vissa fall kallas) går till så att en dator kopplas in bilens styrbox via en så kallad ODB-kontakt. Via datorn kan verkstaden ändra bilens motorinställningar. Det som ändras på vanliga “sugmotorer” är främst motorns bränsle och tändnings inställningar. Detta ökar effekten i motorn. På en turbomatad bil kan även laddtrycks inställningen ändras. Att höja laddtrycket innebär mer luft kommer in i motorn, mer luft = mer bränsle vilket ökar effekten markant.
Många tänker att mer effekt betyder sämre bränsleförbrukning, men det är inte fallet. Mer effekt uppnås genom mer optimal bränsletillförsel, alltså mer effekt av samma mängd bränsle.
På äldre bilar som saknar ODB-kontakt blir processen lite svårare. Då behöver nämligen styrboxen antingen plockas ut eller en kontakt som kan ge åtkomst till programvaran lödas fast. De flesta verkstäderna inom motoroptimering tillhandahåller dock denna tjänst.
Många verkstäder erbjuder även så kallad ECO-optimering. Syftet är då att främst minska bränsleförbrukningen. Vid eco optimering fokuserar man på att förbättra vridmomentet vid låga varvtal. Får du ut mer effekt vid låga varvtal behöver du inte gasa lika mycket för att upprätthålla hastigheten. Bilen kommer även bli mer “körglad” i högre växlar under långsammare hastigheter vilket har en positiv inverkan på en bränslesnål körstil.
Vad du ska tänka på vid motoroptimering
Vid val av verkstad som skall utföra din motoroptimering finns det vissa saker du bör tänka på. Verkstäder som utlovar höga effektökningar till låga pris bör du hålla dig undan ifrån. När man utför en motoroptimering kan man vanligtvis öka motoreffekten markant, man bör dock hålla sig inom “säkra” nivåer, då exempelvis växellåda, koppling samt motorns interna komponenter inte alltid är byggda för att klara av ökad effekt. Anlitar du en seriös verkstad tar man hänsyn till alla dessa komponenter.